Het is in huidige tijden van kritisch belang voor websites dat ze goed zijn geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. SEO is namelijk een vorm van marketing activiteiten die als doel hebben een website hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Het omvat drie kernelementen: backlink maximalisatie, zoekwoord kennis en OnPage optimalisatie. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat u website voldoet aan de opgestelde regels van zoekmachines en geen misbruik maakt.
Het is ten eerste belangrijk dat uw website goed toegankelijk is voor de zoekmachine crawler. Deze hebben namelijk twee grote functies:
1. De beste resultaten te koppelen aan de zoekmachine gebruikers,
2. Het verkennen en indexeren van zoveel mogelijk websites. Zorg er dus voor dat de website alles goed kan vinden. Denk er bijvoorbeeld aan dat alle belangrijke informatie goed in HTML formaat te vinden is en er een duidelijk link structuur aanwezig is.
Het allerbelangrijkste is echter dat u voornamelijk voor de eindgebruiker content creëert. Want hoewel zoekmachine crawlers erg grondig te werk gaan kunnen ze nog steeds niet een website interpreteren als een mens.
De kern van zoekmachine optimalisatie: Een grondig zoekwoordonderzoek
Een grondig zoekwoorden onderzoek is één van de meest profitabele activiteiten waar een online bedrijf zich meer bezig kan houden. De zoekmachine houden namelijk pagina’s bij in een zoekwoorden georiënteerde index. Dit kunnen alleenstaande woorden zijn of juist ingewikkelde langdradige combinaties, ook wel longtail keywords genoemd. Daarnaast leert u er niet alleen waardevolle zoekwoorden kennen, maar verkrijgt u ook belangrijk inzicht in het denkproces van mogelijke klanten. Het is erg belangrijk dat deze zoekwoorden op de juiste plek verschijnen. Denk aan de titel, url, tekst, alt-tags en meta descripties.
Backlink optimalisatie
Een ander belangrijk element van SEO is backlink optimalisatie. Want hoe populairder en kwalitatief hoger een bepaalde website is, des te meer links er naar die plek leiden. Dit zijn dan ook één van de sterkste indicators die zoekmachines gebruiken om een pagina te beoordelen. Met name de links van vertrouwde en populaire websites wegen zwaar mee. Vergeet tijdens het optimaliseren ook niet goed te kijken naar de meta descriptie. Hoewel dit deze niet meetelt tegenover zoekmachine optimalisatie, is het wel erg belangrijk om bezoekers vanuit de zoekmachine resultaten naar de website te krijgen. SEO kan erg waardevol voor u website zijn, laat die klanten dus niet liggen in de zoekmachines en begin met optimaliseren!